top of page

postprodukcja vfx/cgi

Czy kiedy na planie filmowym zgaśnie ostatnia lampa, a materiał zostanie już wstępnie zmontowany, można w końcu przedrzeć czoło, zakończyć pacę i oddać dzieło w ręce kolorystów? Niestety praktyka uczy nas, że stanie się tak tylko w przypadku, gdy całość projektu wygląda idealnie i nie ma żadnych elementów do poprawy. W 99% przypadków okazuje się jednak, że nie wszystkie ujęcia spełniają nasze oczekiwania i zanim produkcja ruszy dalej, potrzebne jest podrasowanie kilku z nich...

Zanim przejdziemy dalej, należałoby wytłumaczyć jakie są różnice pomiędzy CGI, a VFX, gdyż te pojęcia są często ze sobą mylone. CGI (Computer Generated Imagery) w dosłownym tłumaczeniu znaczy „obraz wygenerowany komputerowo". VFX (Visual Eeffects) są to „efekty specjalne". Różnica między nimi jest taka, że CGI to postacie, rośliny, światy, i inne elementy całkowicie stworzone za pomocą modeli 3D oraz animacji. VFX natomiast, to wszystkie pozostałe efekty stosowane w postprodukcji np. kluczowanie, matte painting, czy usuwanie elementów z tła. VFX może składać się także z różnych komponentów CGI, np. gdy wstawi się wygenerowaną cyfrowo postać, we wcześniej nagrane ujęcie.

Jeżeli reżyser zakłada, że w filmie pojawią się sceny, które będą wymagały użycia efektów specjalnych, musi on rozpocząć działania pod te efekty, już w trakcie realizacji produkcji. Przewidywalność i planowanie odegra kluczową rolę w dalszej pracy. Na przykład postać, którą chcemy wyciąć, zostanie nagana na green screenie + to samo ujęcie, z identycznym kątem kamery, ale już bez tej postaci i zielonego tła za nią. W miejsce, gdzie mają pojawić się elementy VFX lub CGI, warto przykleić tzw. trackery (jak wygląda taki tracker, można zobaczyć TUTAJ). Trackerem może być także zwykła naklejka kontrastująca z obiektem, na który zostanie nałożona. Trackery pomagają wkomponować nowe elementy w film. To bardzo ważne, aby myśleć przyszłościowo, ponieważ ułatwia to pracę specom od efektów, a co za tym idzie, cena za ich usługę będzie niższa, postępy szybsze, a efekt końcowy lepszy. Zachęcamy zatem do rozważnego gospodarowania scenariuszem, storyboardem i planem filmowym. Jednak zdajemy sobie sprawę, że nawet najlepszym, czasem zdarzy się wpadka. W takich przypadkach z pomocą przychodzi nam dzisiejsza technologia, dzięki której niemal wszystkie materiały można odratować, więc głowa do góry :)

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą VFX / CGI:

KLUCZOWANE

kluczowanie

Keying-kluczowanie, to jedna z najpopularniejszych metod wycinania obiektów z tła. Stosuje się ją wówczas, kiedy postać została nagrana na green/blue screenie-zielonym, lub niebieskim tle.
Aby prawidłowo wykluczować postać, należy nie tylko zadbać, o odpowiednie jej oświetlenie (które zgadza się ze światłem panującym w przyszłej scenie), ale także, o dobrą widoczność samego green screena. Ważnym aspektem jest także, zwrócenie uwagi na to żeby wycinany obiekt nie zawierał elementów podobnych kolorystycznie do tła, na jakim się znajduje, oraz czy przypadkiem nie odbijaja on otoczenia. Kamera i rozdzielczość, jaką zrealizujemy film, również nie będą bez znaczenia. Najdokładniej to zadanie zostanie wykonane na materiale o dużej głębi kolorów, np.10-bit, zamiast 8-bit. Lub na plikach RAW. Nie oznacza to jednak, że tylko takie filmy, będą do tego właściwe. Przy odpowiednim oświetleniu, wszystkie nagrania powinny być wystarczające, do przeprowadzenia prawidłowego kluczowania.

W przypadku gdy w kluczowanej scenie pojawi się ruch kamery, przed jej nagraniem powinno się przykleić odpowiednie trackery na green screena. Trackery są bardzo pomocne, przy wklejeniu nowego tła, które musi poruszać się zgodnie z ruchami kamery.

Kiedy green screen nie zakrywa całego kadru, nie ma powodów do zmartwień. Wystarczy, że postać, która się na nim znajduje, nie wyjdzie poza jego obręb. Resztę tła wycina się za pomocą masek.


Koszty kluczowania materiału, będą zależały od:

  1. Jakości nagrania i widoczności green screena

  2. Długości ujęcia

  3. Ruchów kamery w przypadku późniejszego dodania tła oraz czy zostały zastosowane w tym celu trackery

  4. Czy obiekt nie wychodzi poza tło

W przybliżeniu ceny zaczynają się następująco: 

Kluczowanie - już od 100 zł brutto.

Kluczowanie w trudnych warunkach np. słabego oświetlenia tła - już od 200 zł brutto.

Wkomponowanie wykluczowanego obiektu w tło w tło - od 100 zł brutto.

Wkomponowanie wykluczowanego obiektu w tło, przy ruchach kamery - już od 200 zł brutto.

Aby poznać widełki cenowe zapraszamy do wypełnienia FORMULARZA​, który znajduje się na dole strony.

ROTOSKOPIA

Rotoskopia

Tak jak w przypadku kluczowania, rotoskopia jest metodą wycinania postaci z tła. Stosuje się ją, kiedy z różnych przyczyn niemożliwe było, użycie green/blue screena. W przypadku rotoskopii nie musimy korzystać z zielonego tła, ponieważ postać jest wycinana za pomocą masek. Rotoskopia daje tym samym większe możliwości, ale jest dużo bardziej czasochłonna. Wykonanie rotoskopii będzie tym trudniejsze, im więcej detali znajdzie się w tle. Rotoskopia okaże się także niezastąpiona w przypadku kluczowania, kiedy postać wychodzi poza green screen.
Im wyższej rozdzielczości materiał źródłowy, tym bardziej dokładną rotoskopię można przeprowadzić. Pliki RAW lub 10-bitowe, także wpłyną na jej szczegółowość, jednak w praktyce różnice pomiędzy nimi, a 8-bitowym kodekiem będą niewielkie.


Koszty rotoskopii w szzegulności, będą zależały od:

  1. Długości ujęcia

  2. Jakości nagrania

  3. Ruchów kamery w przypadku późniejszego dodania tła oraz czy zostały zastosowane w tym celu trackery

W przybliżeniu ceny zaczynają się następująco: 

Rotoskopia - już od 100 zł brutto za sekundę wycinania.

Wkomponowanie wyciętego obiektu w tło w tło - od 100 zł brutto.

Wkomponowanie wyciętego obiektu w tło, przy ruchach kamery - już od 200 zł brutto.

Aby poznać widełki cenowe zapraszamy do wypełnienia FORMULARZA​, który znajduje się na dole strony.

USUWANIE ELEMENTÓW

Usuwanie elementów, odszumianie, stabilizacja i poprawa jakosci

'

Poprawę wyglądu nagrania można uzyskać dzięki zastosowaniu odszumiania, stabilizacji, korekcji barwnej, likwidowaniu przepaleń, czy poprzez usuwanie obiektów z tła. O ile te zabiegi są dość łatwym zadaniem w przypadku fotografii, to w przypadku gdy mamy do czynienia z żywym obrazem, zadanie staje się dużo trudniejsze. Trackery, ptaki, ludzie, latarnie uliczne, brzydka infrastruktura, linie wysokiego napięcia, reklamy, samochody, a także detale na twarzy typu pieprzyki i zmarszczki. Wszystko te mankamenty sprawiają, że nasza scena nie jest doskonała, a mogłaby taką być. Oferujemy upiększanie ujęć, właśnie poprzez usuwanie z nich niechcianych elementów.


Koszty poprawy ujęć będą zależały od:

  1. Długości ujęcia

  2. Jakości nagrania

  3. Ruchów kamery i obiektów zasłaniających obiekt przeznaczony o wycięcia

W przybliżeniu ceny zaczynają się następująco: 

Zniwelowanie lub likwidacja szumów w nagraniu – już od 50 zł brutto

Stabilizacja ujęcia - już od 30 zł brutto

Likwidacja przepaleń – już od 200 zł brutto

Usuwanie elementu ze sceny – już od 100 zł brutto

Podmiana rejestracji samochodowej na inną - już od 150 zł brutto

Aby poznać widełki cenowe zapraszamy do wypełnienia FORMULARZA, który znajduje się na dole strony.

DODAWANIE OBIEKTÓW

Dodawanie obiektów 2D/3D

Czasami, zamiast usuwać obiekty, trzeba je do materiału dodać, choćby wkomponować drzewo, budynek czy ludzi. Wklejenie dodatkowych elementów może ożywić naszą scenę lub po prostu ją wzbogacić o coś, czego nie udało się nagrać na planie filmowym np. średniowieczny zamek, czy mgłę. O ile specjalne zabiegi nie będą konieczne przy wstawieniu znaku drogowego, to przy lądowaniu UFO, interakcja z otoczeniem okaże się kluczowa w uzyskaniu realistycznego efektu. Ciągnie to za sobą wiele zmiennych np. kąt i natężenie światła, ruchy pyłu i roślin, pęknięcia, odbicia otoczenia i inne. Wybuch, będzie demolował infrastrukturę wokół niego, a uderzające w ścianę pociski, powinny ją dziurawić i kruszyć. Produkcja z pozoru prostego efektu może okazać się bardzo skomplikowanym procesem, począwszy od modelowania 3D, oświetlenia, animacji, interakcji ze środowiskiem i jego miejscem w kompozycji. Im więcej prac do wykonania, tym czas produkcji będzie dłuższy, a koszt większy. Bardzo ważnym aspektem, jest prowadzenie prac zgodnie ze scenariuszem, ponieważ wszelkie zmiany naniesione w trakcie, lub po produkcji efektu, mogą okazać się drogie i trudne do zrealizowania. Biorąc pod uwagę stopień skomplikowania, każdy nawet najmniejszy fragment wyznaczony do zmiany, potrafi naruszyć podstawę całego projektu. Aby tego uniknąć, potrzebny jest dokładny scenariusz, albo storyboard, który konkretnie nakreśli, w jakich miejscach mają pojawić się obiekty, jak mają wyglądać i co mają robić. Z naszej strony, zapewniamy klientowi podgląd na bieżąco, z postępów prac. Przykładowo na początek wyślemy do akceptacji animację obiektu, później jego położenie względem sceny, interakcję z otoczeniem, oświetlenie i gotową kompozycję. Takie podejście pozwoli na naniesienie ewentualnych zmian na określonym etapie prac, zanim pójdą one dalej, a to z kolei zaowocuje oszczędnością czasu, jak i pieniędzy.

Koszty dodania obiektów do sceny, będą zależały od:

  1. Rodzaju oraz ilości dodanych obiektów

  2. Interakcji obiektów z otoczeniem

  3. Długości ujęcia

  4. Ruchów kamery i elementy w nagraniu które powinny zasłonić dodany obiekt

W przybliżeniu ceny zaczynają się następująco: 

Dodanie obiektu 2D - już od 100 zł brutto

Dodanie obiektu 3D - już od 300 zł brutto

Dodanie obiektu 2D wraz z integracją w otoczenie  już od 400 zł brutto

Dodanie obiektu 3D wraz z integracją w otoczenie - już od 800 zł brutto

Aby poznać widełki cenowe zapraszamy do wypełnienia FORMULARZA, który znajduje się na dole strony.

MATTE PAINTING

matte painting

Kiedy wyruszamy w świat w poszukiwaniu nowych, fascynujących miejsc do filmu, szybko zdajemy sobie sprawę, jak bardzo karkołomne jest to zadanie. Odpowiednie scenerie odległe są od nas zwykle o setki kilometrów, a brak czasu i środków nie pozwolą do nich dotrzeć. Idziemy zatem na kompromis i nagrywamy materiał w mniej atrakcyjnych miejscach. Nie oznacza to jednak, że w efekcie finalnym będą one wyglądały tak samo, jak w dniu, kiedy zarejestrowała je kamera. Mogą zmienić się nie do poznania, właśnie dzięki zastosowaniu matte paintingu. Matte painting najprościej rzecz ujmując, jest to komponowanie sceny z różnych elementów. Polega on na usuwaniu, zastępowaniu i dodawaniu do nagranego ujęcia nowych detali, nieba, terenów, budynków, ludzi, roślin, zwierząt itp. Matte painting daje nieograniczone możliwości w tworzeniu nowych obrazów, bez konieczności wyjeżdżania w poszukiwaniu idealnego planu do nagrań.
 

Koszty matte paintingu, będą zależały od:

  1. Rodzaju oraz ilości dodanych obiektów

  2. Interakcji obiektów z otoczeniem

  3. Długości ujęcia

  4. Ruchów kamery i elementy w nagraniu które powinny zasłonić dodany obiekt

W przybliżeniu ceny zaczynają się następująco: 

Matte painting – już od 1000 zł brutto

Aby poznać widełki cenowe zapraszamy, do wypełnienia FORMULARZA który znajduje się na dole strony.

śRODOWISKA 3D

Srodowisko 3D

Czasami nawet matte painting może okazać się niewystarczający do odpowiedniego urzeczywistnienia sceny. Tym bardziej, jeśli akcja rozgrywa się przykładowo na Marsie. W takich przypadkach wszystko generuje się za pomocą komputera. Środowisko stworzone cyfrowo ma wiele zalet. Przykładowo można w nie dowolnie ingerować, poruszać się w nim, a wszelkie dodane elementy zachowają spójność z otoczeniem. Ponadto generowanie takiego świata, nie jest niczym ograniczone, równie dobrze można stworzyć scenę na wodzie, w kosmosie czy na innej planecie. Wklejanie postaci i elementów podobnych do tych, dodawanych w matte paintingu jest możliwe także i w tym przypadku. Jedynym minusem środowisk wygenerowanych cyfrowo jest cena, w którą wlicza się koszt zakupu lub budowa często wielu drogich modeli 3D.

Aby uniknąć poprawek, potrzebny będzie szczegółowy scenariusz, lub storyboard. Także tutaj, zapewniamy wgląd klienta, w poszczególne etapy pracy.

Koszty Stworzenia środowiska 3D, będą zależały od:

  1. Rodzaju oraz ilości obiektów 

  2. Interakcji obiektów z otoczeniem

  3. Długości ujęcia

  4. Modelowania lub kupna odpowiednich modeli

W przybliżeniu ceny zaczynają się następująco: 

Środowisko 3D  - już od 1500 zł brutto

Środowisko 3D + wstawienie postaci z green screena - już od 2000 zł brutto

Środowisko 3D + wstawienie obiektu 3D - już od 2500 zł brutto

Aby poznać widełki cenowe zapraszamy do wypełnienia FORMULARZA, który znajduje się na dole strony.

formularz wstepnej wyceny

-

Poza powyższymi przykładami, istnieje także cała gama efektów, niezawartych w tym zestawieniu. Tak naprawdę, powyższy podział efektów, miał na celu uzmysłowienie Państwu, że mimo podobieństw, efekty różnią się od siebie i na pierwszy rzut oka są z pozoru identyczne, ale niekoniecznie powstaną w ten sam sposób. Ograniczeni jesteśmy jedynie wyobraźnią, więc wygenerować możemy naprawdę wszystko. Ciężko jest wycenić określoną pracę, nie wiedząc o niej zbyt wiele, dlatego prosimy o zawarcie w formularzu wszystkich niezbędnych informacji, jakie mogą wydawać się przydatne. Prosimy także o załączenie scenariusza lub storyboardu jeśli takowy istnieje, lub podesłać linki do podobnych produkcji. 

W tym miejscu proszę, opisać projekt. Mile widziane linki do przykładów podobnych, do tego co mamy wykonać.

Dziękujemy! Odpowiemy najszybciej jak to możliwe.

FORMULARZ WYCENY
bottom of page